Dizde Kireçlenme

Dizlerde kireçlenmenin oluşmasına sebep olan birçok etken vardır. Yapılan araştırmalarda ortaya çıkan sonuçlar arasında yaşlanma ilk sırayı almaktadır. Genetik olarak da bireylerin kireçlenmeye yatkınlıkları olabilir. Bunu tespit etmek için ailenin sağlık geçmişine bakılması gerekir. Eklem bağlarında yırtıklık olduğunda, menisküs yaralanması yaşandığında da kireçlenmeler baş gösterir. Kişilerin ağır yük taşıma gibi işlerle hayatını kazanması eklem yapısını yıpratır ve dizlerde kireçlenme görülür. Sporun kireçlenmeye her zaman iyi geldiği düşünülmektedir. Ancak bacaklarını fazla kullanan ve ağır idman yapan uzun mesafe koşucularında ve futbolcularda kireçlenme oldukça sık görülür.

Kadın erkek fark etmeden özellikle 50 yaşını aşan bireylerde kireçlenme oldukça yaygındır. Kadınlar biyolojik yapıları sebebiyle erkeklere göre iki kat daha fazla kireçlenme görme tehlikesiyle karşı karşıyadırlar. Dizlerde başlayan ağrı daha sonra eklem hareketlerinin kısıtlanmasıyla devam eder. Kireçlenmenin aşamaları arttıkça bacaklarda eğrilikler oluşmaya başlar.

Kireçlenmenin hızlı ilerlemesine sebep olan en büyük etken fazla kilolardır. Kireçlenmenin önüne geçmek için öncelikle sağlıklı bir kiloya ulaşılmak için egzersiz ve yürüyüş yapılmalı, doktor kontrolündeki diyetlerle beslenme düzene sokulmalıdır.

Tedavi aşamasında ilk olarak fazla kilolardan kurtulmasının sağlanması gerekmektedir. Böylece eklemlere daha az yük binecek ve eklemler yorulmayacaktır.

Kireçlenmenin tedavisinin yapılabilmesi ve tespit edilebilmesi için öncelikle tanımını bilmek gerekir. Eklemlerin dokusu parlak ve pürüzsüzdür. Bu yapı bozulduğunda eklemin fonksiyonları da bozulur. Eklemlerin işlevlerini yeterince yerine getiremeyişi kireçlenme olarak adlandırılır. Maalesef kendi kendine geçen bir hastalık değildir ve sürekli olarak ilerleme eğilimi vardır.

Kireçlenmeler doktorlar tarafından tespit edilirken dikkat ettikleri belli noktalar vardır. Örneğin bacaklar hareket ederken gıcırdama gibi sesler duyulabilir. Diz tamamen büküldüğünde ağrı olup olmadığı kontrol edilir, dizlerde şişme olup olmadığına bakılır. Kireçlenme her zaman ağrılı olacak ve kişinin hayatını zorlaştıracak gibi bir durum söz konusu değildir. Kişiden kişiye göre belirtiler ve hastalığın ilerlemesi farklılık gösterir.

Düzenli ve abartısız egzersizler kireçlenmenin ilerlemesini yavaşlatabilir hatta durdurabilir. Ancak dikkat edilecek nokta seçtiğiniz sporu gerçekleştirirken ağrı çekip çekmediğinizdir. Eğer fazla ağrınız varsa o spor size işkenceden başka bir şey ifade etmeyecektir. Yürüyüş yapamıyorsanız salon bisikletlerini tercih edebilirsiniz. Tenis gibi sporlar da yapılabilecek sporlar arasındadır. Ağrı arttığında yaptığınız sporun zamanlarını azaltmanız yeterli olacaktır.

Doktor kontrolünde verilen ağrı kesiciler ile yaşam standartları yükseltilebilir. Daha sonra aspirin ve romatizma ilaçları gibi ilaçlar düzenli kullanım için tercih edilebilir. Ancak her ilaç kullanımında olduğu gibi bunlarında yan etkileri olacağı için doktor kontrolünde belirtilen süre aralığında kullanılmaları gerekmektedir.

Glukozamin ve kondroitin kıkırdakların yeniden biçimlenmesinde etkili oldukları gözlemlenen maddelerdir. Bu maddelerin bulundukları ilaçlar eklem sorunlarının önüne geçmede oldukça etkili olmaktadır. Ancak bilimsel olarak yan etkisiz bir şekilde yararlı olup olmadıkları hala araştırılmaktadır.

Eklemler rahat kıvrılamadıkları için ağrı yaparlar. Kireçlenme eklemlerin rahat hareket etmesini sağlayan sıvının azalmasıyla alakalıdır. Eklem içlerine kayganlaştırıcı ve sıvı enjekte edilerek bu durumun önüne geçilebilmektedir.

Dizlerde oluşan şişliklerin inmesini sağlamak için kortizon enjeksiyonları gerçekleştirilerek hem ağrılar hafifletilebilir hem de şişlikler kontrol altına alınabilir.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon kireçlenmenin başladığı zamanlarda oldukça etkilidir. Ancak ilerlemiş kireçlenmelerde çok etkisi olmamaktadır.

Kemik yönlendirme ameliyatları ile açı değiştirme operasyonları ile hastanın bacağının sağlam tarafını kullanması imkânı sağlanır. Bu şekilde hasta 5-10 yıl rahatlıkla hayatına ağrısız olarak devam edebilir.

Tedavi yöntemine cevap vermeyen kireçlenmeler için son çare olarak diz protezi ameliyatı yapılmaktadır.